Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

No Comments

SUPERFOOD | TOMATEN (saus)

SUPER FOOD| TOMATEN (saus)

Ik kan op dit moment geen genoeg krijgen van tomaten. Ze zijn lekker bij bijna elk gerecht en bovendien zitten tomaten boordevol goede voedingsstoffen en zijn ze zeer goed voor hart en bloedvaten door oa kalium, vitamine B6 en foliumzuur. Tomaten hebben ook een hoog caroteen- gehalte waarvan het lichaam zelf weer vitamine A kan aanmaken.

Wist je dat de rode kleur van tomaten gevormd wordt door Lycopeen? En Lycopeen is op haar beurt weer in staat om samen met andere voedingsstoffen je huid te beschermen tegen schadelijke zonnestralen en is een sterkte antioxidant. Om optimaal te genieten van deze eigenschappen kun je de tomaten het beste verwarmen. Lycopeen komt door verwarming vrij en zorgt ervoor dat ons lichaam de voeding gemakkelijker opnemen. Bij verwerkte (bv tomatensaus) of verwarmde tomaten is het gehalte twee tot achtmaal hoger. Mocht je de tomaten rauw willen eten neem er dan een beetje olijfolie bij. Lycopeen lost ook gemakkelijk op in vet.

Recept Tomatensaus:

– 1 kilo gram tomaten

– 1 rode ui

– 2 tenen knoflook

– hand verse basilicum, oregano en rozemarijn

– olijfolie

Fruit de tomaten samen met de ui, knoflook en een goede scheut olijfolie een kwartiertje in een pan totdat de tomaten zacht zijn geworden. Doe alles daarna in de blender en voeg hier ook de kruiden aan toe. Zet de saus vervolgens op een laag vuur en laat deze voor ongeveer 2 uur inkoken tot een dikke saus.

foto (28) foto 1 (6) foto 2 (3)

 

Submit a Comment